dołącz do nas: Platforma e-learning


Zapisy na studia podyplomowe (Bytom, Katowice) przyjmujemy w sekretariacie i drogą mailową. W celu zapisania się należy pobrać dokumenty i wypełnione dostarczyć do sekretariatu Ośrodka Szkoleniowego Elpax.

Podanie na studia podyplomowe

  • Edukacja muzyczna z muzykoterapią – NOWOŚĆ !!! - 3 semestry

    Absolwent studiów podyplomowych uzyska kwalifikacje do nauczania muzyki w szkołach. Posiadane kwalifikacje predysponują go również do pracy w placówkach kulturalno-oświatowych, ośrodkach oświatowo-wychowawczych, świetlicach, do prowadzenie kół zainteresowań w zakresie muzyki, do prowadzenia własnej działalności artystycznej. 
    Absolwent kierunku edukacja muzyczna z muzykoterapią posiada również kwalifikacje do: pracy w zakresie wykorzystania terapeutycznego oddziaływania muzyki na procesy wspomagania leczenia, rehabilitacji i profilaktyki prozdrowotnej, pracy w zespołach terapeutycznych i placówkach służby zdrowia, prowadzenia działalności upowszechniającej kulturę muzyczną, animacji kultury muzycznej w społeczeństwie 

    Blok specjalistyczny obejmuje następujące przedmioty:
    • Arteterapia 
    • Muzykoterapia
    • Choreoterapia
    • Muzykoterapia dzieci z zaburzeniami w rozwoju
    • Metodyka nauczania muzyki z wykorzystaniem technologii informacyjnej
    • Metodyka prowadzenia artystycznych zajęć pozalekcyjnych z muzyki
    • Nowoczesne techniki nauczania muzyki
    • Metodyka prowadzenia zajęć arteterapeutycznych
    • Metody diagnozy w muzykoterapii
    • Muzyka i taniec regionu
    • Emisja głosu w śpiewie
    • Fototerapia
    • Chromoterapia
    • Kinezyterapia
    • Programowanie muzyki dla potrzeb terapii
    • Ćwiczenia relaksacyjno-oddechowe i emisja głosu w arteterapii
    • Instrumenty muzyczne w muzykoterapii
    • Warsztaty muzykoterapeutyczne
    • Rytmika w muzykoterapii
    • Praktyka
  • ​Gerontologia – NOWOŚĆ !!! - 3 semestry

    Studia 3-semestralne
    360h + 150h praktyk
     

     MODUŁ KSZTAŁCENIA SPECJALISTYCZNEGO

     
    Dydaktyka ogólna
    Pedagogika ogólna
    Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia
    Geriatria
    Aspekty prawne pomocy i opieki ludzi starszych
    Metodyka pracy opiekuńczej z ludźmi starszymi
    Pedagogika porównawcza
    Pedagogika społeczna 
    Andragogika
    Szkolnictwo zawodowe - nowe technologie w praktyce zawodu
    Telematyka medyczna
    Edukacja ludzi dorosłych
    Projektowanie zmian edukacyjnych
    Podstawy gerontologii
    Praca socjalna z seniorami
    Psychologia starzenia się i starości
    Nowoczesne technologie i środki multimedialne w kształceniu
    Współczesne problemy socjologii 
    Wspłczesne problemy psychologii
    Psychologia medycyny
    Instytucjonalane wsparcie ludzi starszych

    Studia adresowane są do osób chcących znaleźć zatrudnienie w instytucjach pomocy i opieki społecznej, zakładach opiekuńczo leczniczych, hospicjach, zakładach opieki zdrowotnej, placówkach aktywizujących i zrzeszających ludzi starszych ( klub seniora, uniwersytetach III wieku), a także jako prywatni opiekunowie osób starszych.
  • Arteterapia w edukacji

    Arteterapia w pedagogice

     

    Psychologiczno-pedagogiczne i etyczne aspekty zawodu terapeuty:

    • Muzykoterapia
    • Terapia przez sztukę
    • Teatroterapia
    • Biodanza
    • Biblioterapia
    • Arteterapia
    • Warsztaty interpersonalne
    • Fototerapia
    • Choreoterapia
    • Kinezyterapia
    • Mandala
    • Pedagogiczne konteksty komunikacji
    • Metodyka prowadzenia zajęć arteterapeutycznych
      z wykorzystaniem technologii informacyjnej
    • Etyka zawodu nauczyciela w świetle nauk Jana Pawła II
    • Praktyka
     

    Adresaci:

     

    Podyplomowe studia arteterapii przeznaczone są dla:

    1. absolwentów studiów licencjackich i magisterskich zakresu: pedagogiki (w tym: resocjalizacja, gerontopedagogika, praca opiekuńczo-wychowawcza, praca socjalna, nauczanie wczesnoszkolne, kształcenie zintegrowane) psychologii (w tym: psychologia kliniczna, Gestalt), terapii, kierunków medycznych (w tym: pielęgniarstwo, położnictwo, ratownictwo medyczne, rehabilitacja), muzyki, sztuk plastycznych, artystycznych, kulturoznawstwa, bibliotekoznawstwa i filologii;
    2. adresowane są także do pedagogów zatrudnionych w szkolnictwie powszechnym i specjalnym, pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, pracowników placówek kulturalno-oświatowych, ale również hospicjów, domów pogodnej jesieni, domów dziennego pobytu, placówek rehabilitacyjnych, szpitali i sanatoriów, świetlic socjoterapeutycznych, placówek interwencyjnych oraz dla osób pragnących pracować w takich placówkach;
    3. osób zainteresowanych pracą rehabilitacyjną z osobami zaburzonymi psychicznie i/lub fizycznie, pracą resocjalizacyjną z osobami niedostosowanymi społecznie, pracą z osobami starszymi.
     

    Cel studiów:


    Celem podyplomowych studiów jest podwyższenie kwalifikacji w zakresie wielokierunkowej wiedzy o szeroko rozumianej twórczości i sztuce oraz możliwościach ich terapeutycznego wykorzystania. Kwalifikacje: Studia dają absolwentom kwalifikacje do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem różnych metod związanych z terapią przez sztukę.
     

    Możliwości zatrudnienia:

    Wszelkiego rodzaju placówki o charakterze pedagogicznym, opiekuńczym, terapeutycznym, medycznym, kulturalno-oświatowym, a w szczególności: szkoły, przedszkola, szkoły specjalne i szkoły życia, szkoły i klasy integracyjne, szpitale, sanatoria, hospicja, zakłady lecznicze, warsztaty terapii zajęciowej, domy pomocy społecznej, domy złotej jesieni, domy dziennego pobytu, zakłady karne, zakłady poprawcze, ośrodki szkolno-wychowawcze, świetlice socjoterapeutyczne, ośrodki rehabilitacyjno-readaptacyjne Monar, domy kultury.

    UWAGA! Absolwenci studiów podyplomowych w zakresie arteterapii po odbyciu 3 letniej praktyki zawodowej mogą ubiegać się o Certyfikat Arteterapeuty wydawany przez Stowarzyszenie Arteterapeutów Polskich “Kajros” (Info: www.kajros.pl).

    3 semestry – 390 godzin
     

     
  • Bibliotekoznawstwo - 3 semestry

    Bibliotekoznawstwo - 3 semestry


    Studia trwają trzy semestry i są realizowane w ciągu 12 miesięcy. Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym.
     
    3 semestry - 410 godzin + 150 h praktyki


    Absolwenci mogą starać się o zarudnienie we wszystkich typach bibliotek i innych instytucjach związanych z książką,
    a interdyscyplinarna wiedza i umijejętności zwiększają ich konkurencyjność na rynku pracy.
     
    • Bibliotekarstwo i bibliotekoznawstwo
    • Metodyka pracy bibliotecznej z wykorzystaniem technologii informacyjnej
    • Biblioterapia - metodyka pracy z czytelnikiem chorym
      i niepełnosprawnym
    • Literatura dla dzieci i młodzieży
    • Informacja naukowa
    • Technika pracy umysłowej
    • Misja i strategia rozwoju współczesnej biblioteki
    • Pedagogika biblioteczna - metodyka pracy z czytelnikiem z dysleksją i hiperleksją
    • Pedagogiczne konteksty komunikacji
    • Etyka zawodu nauczyciela w świetle nauk Jana Pawła II
    • Praktyka
     
  • Biologia

    Anatomia i fizjologia organizmu człowieka
    Podstawy mikrobiologii
    Immunologia
    Edukacja zdrowotna
    Podstawy genetyki i biotechnologii
    Podstawy ewolucjonizmu
    Ekologia i ochrona środowiska
    Edukacja środowiskowa
    Podstawy biologii organizmów zwierzęcych
    Podstawy biologii organizmów roślinnych
    Metody obserwacji organizmów w naturalnym środowisku
    Dydaktyka nauczania biologii z wykorzystaniem technologii informacyjnej
    Etyka personalistyczna w szkole
    Praktyka
     
    Absolwent studiów podyplomowych uzyska kwalifikacje do  nauczania biologii w szkołach.
     
    3 semestry - 370 godzin
  • ​Chemia

    Podstawa programowa chemii
    Chemia ogólna
    Chemia organiczna
    Chemia nieorganiczna
    Chemia fizyczna
    Chemia analityczna
    Chemia jądrowa
    Chemia a środowisko naturalne
    Dydaktyka chemii
    Etyka personalistyczna w szkole
    Praktyka
     
    Absolwent studiów podyplomowych uzyska kwalifikacje do  nauczania chemii w szkołach.
      
    3 semestry - 380 godzin
  • Diagnoza i terapia pedagogiczna - 3 semestry

    Studia trwają trzy semestry i są realizowane w ciągu 12 miesięcy. Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym.

    3 semestry – 400 godzin + 150 godzin praktyki


    Absolwent będzie mógł pracować jako nauczyciel terapeuta
    w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych. Nabędzie też uprawnienia do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
     
    • Diagnoza osiągnięć dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i wspomaganie rozwoju
    • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego
    • Metodyka zajęć terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju emocjonalnego i społecznego
    • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki
    • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych dla dzieci ze specyficznymi i zwykłymi trudnościami w czytaniu i pisaniu
    • Wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej, wychowawczej i klinicznej
    • Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania początkowego
    • Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
    • Organizacja procesu terapeutycznego
    • Metoda Dobrego Startu
    • ADHD i zahamowania psychoruchowe z perspektywy psychologicznej
    • ADHD i zahamowania psychoruchowe z perspektywy pedagogicznej
    • Leworęczność i oburęczność u dzieci – diagnoza i zasady postępowania
    • Syndrom nieadekwatnych osiągnięć
    • Wykorzystanie technologii informacyjnej do prowadzenia zajęć z terapii pedagogicznej
    • Przyczyny trudności w nauce czytania i pisania
    • Podstawy prawne opieki nad uczniem z dysleksją rozwojową
    • Ocenianie, klasyfikowanie, promowanie
    • Praktyka
    • Etyka zawodu nauczyciela
    • Psychologia uczenia się dzieci
    • Dydaktyka w szkole
    • Podstawy pedagogiki specjalnej
    • Pedagogiczne konteksty komunikacji
     
  • Doradztwo zawodowe i przedsiębiorczość

    Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego a klasyfikacja zawodów i specjalności.
    Sytuacja psychofizyczna uczniów w okresie podejmowania decyzji zawodowej na etapie gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej.
    Wewnątrzszkolny system doradztwa edukacyjno-zawodowego w gimnazjum, szkole ponadgimnazjalnej.
    Zasoby informacyjne oraz narzędzia pracy doradcy zawodowego.
    Doradztwo edukacyjno-zawodowe dla uczniów niepełnosprawnych.
    Poradnictwo zawodowe dla osób dorosłych.
    Dydaktyka doradztwa edukacyjno-zawodowego.
    Państwo, gospodarka, przedsiębiorstwo.
    Rynek – cechy i funkcje. Instytucje rynkowe.
    Rynek pracy.
    Planowanie i kariera zawodowa.
    Psychospołeczne i kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości.
    Etyczne i ekologiczne aspekty działalności gospodarczej.
    Dydaktyka podstaw przedsiębiorczości.
    Etyka zawodu nauczyciela w świetle nauk Jana Pawła II.
    Praktyka.

    Absolwent może podjąć pracę w roli doradcy zawodowego - specjalisty udzielającego pomocy psychologiczno-pedagogicznej - w szkołach i placówkach. Uzyska umiejętności i kompetencje m.in. w zakresie: diagnozowania zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; gromadzenia, aktualizacji i udostępniania informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; prowadzenia zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej.
    Ponadto uzyska kwalifikacje nauczyciela przedmiotu "podstawy przedsiębiorczości" w szkołach ponadgimnazjalnych.

    Studia podyplomowe trwają 3 semestry
     
  • Dysleksja - diagnoza i terapia w różnych okresach życia - 3 semestry

    Dysleksja - diagnoza i terapia w różnych okresach życia - 3 semestry


    Studia trwają trzy semestry i są realizowane w ciągu 12 miesięcy. Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym.
     
    3 semestry - 390 godzin + 150 h praktyki


    Absolwenci studiów podyplomowych "Dysleksja - diagnoza
    i terapia w różnych okresach życia" będą mogli być zatrudnieni
    w placówkach edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych, a także otworzyć prywatną praktykę związaną z uzyskaniem kwalifikacji
    w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą z dysleksją.
     
    • Psychologiczne podstawy dysleksji rozwojowej
    • Teoretyczne podstawy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu
    • Medyczne podstawy dysleksji rozwojowej
    • Ryzyko dysleksji - rozpoznanie i wczesna pomoc
    • Diagnoza dysleksji rozwojowej
    • Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu z wykorzystaniem technologii informacyjnej (klasy zintegrowane, w starszym wieku szkolnym)
    • Metody stosowane w terapii ucznia z dysleksją rozwojową
    • Podstawy prawne opieki nad uczniem dyslektycznym. Ocenianie. Klasyfikowanie. Promowanie.
    • Związek zaburzeń mowy z dysleksją rozwojową
    • Pedagogiczne konteksty komunikacji
    • Etyka zawodu nauczyciela w świetle nauk Jana Pawła II
    • Praktyka
     
  • Edukacja dla bezpieczeństwa - 3 semestry

    Edukacja dla bezpieczeństwa - 3 semestry


    Studia trwają trzy semestry i są realizowane w ciągu 12 miesięcy. Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym .
     
    3 semestry – 440 godzin
     
    • System obronności Rzeczpospolitej Polskiej
    • Ochrona ludności i obrona cywilna
    • Zagrożenia czasu pokoju
    • Służba wojskowa
    • Zagrożenia występujące podczas wojny
    • Siły zbrojne Rzeczpospolitej Polskiej
    • Psychologiczna rola jednostki w kształtowaniu bezpieczeństwa własnego i społecznego
    • Międzynarodowe prawo humanitarne
    • Ostrzeganie ludności o zagrożeniach, alarmowanie
    • Promieniowanie jądrowe i jego skutki
    • Prawa człowieka w czasie wojny i pokoju
    • Dydaktyka edukacji dla bezpieczeństwa
    • Ratownictwo
    • Pierwsza pomoc medyczna
    • Bezpieczeństwo i ochrona danych osobowych
    • Przeciwdiałanie przemocy w szkole
    • Etyka zawodu nauczyciela
    • Praktyka

     Absolwent jest uprawniony do prowadzenia zajęć z edukacji dla bezpieczeństwa we wszystkich typach szkół.

  • Edukacja elementarna - wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna - 3 semestry

    Od roku akademickiego 2019/2020 studia z Edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej można będzie realizować jedynie jako 2-letnie studia uzupełniające albo 5-letnie jednolite studia magisterskie.
     
    3 semestry – 405 godzin + 150 godzin praktyki
     
    • Psychologia uczenia się dzieci
    • Dydaktyka w szkole
    • Formalne i prawne podstawy funkcjonowania szkoły / placówki
    • Etyka zawodu nauczyciela
    • Podstawy pedagogiki specjalnej
    • Psychologia rozwojowa i osobowości
    • Teoretyczne podstawy wychowania
    • Podstawy diagnozy pedagogicznej
    • Diagnoza osiągnięć dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i wspomaganie rozwoju
    • Edukacja środowiskowa i społeczna w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
    • Pedagogika wczesnoszkolna
    • Metodyka nauczania j. polskiego w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej z wykorzystaniem technologii informacyjnej
    • Metodyka nauczania matematyki w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej z wykorzystaniem technologii informacyjnej
    • Metodyka wychowania przedszkolnego
    • Edukacja zdrowotna i metodyka wychowania fizycznego w pedagogice wieku dziecięcego
    • Literatura dla dzieci
    • Elementy logopedii
    • Metodyka nauczania muzyki
    • Metodyka nauczania techniki
    • Techniki dramy w wychowaniu
    • Metodyka nauczania plastyki
    • Pedagogika korekcyjno – kompensacyjna wieku przedszkolnego
    • Formy współpracy z rodzicami
    • Podstawy nauki o języku
    • Metody początkowej nauki czytania i pisania
    • Umiejętności wychowawcze
    • Gry i zabawy umysłowe w edukacji dziecka
    • Praktyka
    • Pedagogiczne konteksty komunikacji

    Absolwent może podjąć pracę jako nauczyciel wychowania przedszkolnego lub w klasach I-III szkół podstawowych (klasy integracyjne, świetlice dla dzieci w młodszym wieku szkolnym). Dualizacja tej formy pozwoli absolwentom odnaleźć się i być przygotowanym do pracy w instytucjach wychowania przedszkolnego (przedszkole, przedszkole integracyjne, środowiskowe, prywatne, oddział przedszkolny przy szkole podstawowej).
     

     
  • Edukacja i wspomaganie osób z autyzmem, zespołem Aspergera (ASD)

    3 semestry - 330 h + 120 godzin praktyki
     
    • Podstawy pedagogiki specjalnej
    • Podstawy diagnozy pedagogicznej
    • Podstawy edukacji, terapii i rehabilitacji dzieci z autyzmem
    • Wybrane zagadnienia z neurologii dziecięcej
    • Metodyka wychowania i kształcenia dzieci z autyzmem
    • Prowadzenie zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno – kompensacyjnych
    • Metody komunikacji pozawerbalnej
    • Autystyczne spektrum zaburzeń
    • Terapia i wsparcie rodziny dziecka
    • Ocena zaburzeń integracji sensorycznej
    • Elementy fizjoterapii we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka niepełnosprawnego
    • Trening umiejętności społecznych
    • Wybrane zagadnienia z psychiatrii dziecięcej
    • Problemy dojrzewania i dorosłości osób z ASD
    • Etyka zawodu nauczyciela
    • Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z autyzmem, zespołem Aspergera oraz innymi zaburzeniami rozwojowymi
    • Terapia behawioralna we wczesnym wspomaganiu
    • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
    • Praktyka
     
    Absolwenci studiów podyplomowych uzyskają kwalifikacje do pracy z dzieckiem autystycznym i zespołem Aspergera.
     
  • Edukacja matematyczna - 3 semestry

    Edukacja matematyczna

     
    3 semestry - 390 godzin + 150 h praktyki


    Absolwent studiów podyplomowych może podjąć pracę jako nauczyciel przedmiotu "Matematyka" w szkole podstawowej,
    w gimnazjum i w szkolnictwie ponadgimnazjalnym.
     
    • Elementy logiki matematycznej
    • Podstawy analizy matematycznej
    • Elementy algebry i arytmetyka
    • Geometria elementarna
    • Geometria analityczna
    • Rachunek prawdopodobieństwa ze statystyką
    • Dydaktyka matematyki I (szkoła podstawowa)
    • Dydaktyka matematyki II (gimnazjum)
    • Dydaktyka matematyki III ( szkoła ponadgimnazjalna)
    • Technologia informacyjna wspomagająca nauczanie matematyki
    • Pedagogiczne konteksty komunikacji
    • Wykorzystanie technologii informacyjnej do prowadzenia zajęć z matematyki
    • Etyka zawodu nauczyciela w świetle nauk Jana Pawła II
    • Praktyka
     
  • Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej - 3 semestry

    Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej - 3 semestry


    Studia trwają trzy semestry i są realizowane w ciągu 12 miesięcy. Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym.
     
    3 semetry - 400 godzin + 150 h praktyki


    Absolwent studiów podyplomowych może podjąć pracę jako nauczyciel przedmiotu "Przyroda" w szkole podstawowej.
     
    • Budowa i czynności życiowe zwierząt
    • Budowa i czynności życiowe roślin
    • Chemia nieorganiczna
    • Chemia organiczna
    • Geografia fizyczna
    • Ekologia
    • Podstawy ewolucjonizmu
    • Mechanika
    • Budowa i własności materii
    • Elektryczność, magnetyzm i optyka
    • Geografia społeczno-ekonomiczna
    • Ochrona przyrody
    • Podstawy genetyki
    • Pedagogiczne konteksty komunikacji
    • Metodyka nauczania przyrody z wykorzystaniem technologii informacyjnej
    • Etyka zawodu nauczyciela w świetle nauk Jana Pawła II
    • Praktyka
     
     
  • Fizyka – 3 semestry

    Fizyka – 3 semestry

     
    3 semestry - 390 godzin + 150 h praktyki


    Celem studiów podyplomowych adresowanych do nauczycieli jest ukazanie fizyki jako nauki eksperymentalnej, w której doświadczenie jest nie tylko źródłem obiektywnego poznania, lecz także środkiem weryfikacji hipotez oraz precyzuje metodę pomiaru wielkości fizycznych.

    Program zakłada poznanie takich działów fizyki, jak: ruch; materia; elektryczność; magnetyzm; energia; fale; kwanty i astrofizyka.

    W trakcie nauczania przedmiotu wskazuje się na szczególne znaczenie różnych typów logicznego rozumowania oraz udziału wyobraźni w procesie myślenia naukowego, planowania doświadczeń i podczas formułowania hipotez.

    Program zakłada również rozwijanie umiejętności wzbudzenia zainteresowania uczniów fizyką, dostrzegania zjawisk fizycznych w przyrodzie, analizowania tabel, wykresów, konkretnych sytuacji, rozwiązywania różnych typów zadań rachunkowych i testów oraz formułowania odpowiedzi na nowe sytuacje problemowe.
     
  • ​Geografia

    Geografia społeczno-ekonomiczna I - geografia ekonomiczna i polityczna
    Geografia społeczno-ekonomiczna II - geografia ludności, geografia osadnictwa, geografia turyzmu
    Geografia fizyczna I - geomorfologia, gleboznawstwo i geografia gleb
    Geografia fizyczna II - hydrologia, meteorologia i klimatologia
    Geologia
    Geografia regionalna z elementami geografii kultur
    Podstawy ochrony i kształtowania środowiska
    Geograficzne podstawy gospodarki przestrzennej
    Geografia krajobrazu
    Kartografia i topografia
    Teledetekcja i GIS
    Astronomiczne podstawy geografii
    Pedagogiczne konteksty komunikacji
    Metodyka nauczania geografii z wykorzystaniem technologii informacyjnej
    Etyka personalistyczna w szkole
    Praktyka

    Absolwent studiów podyplomowych uzyska kwalifikacje do  nauczania geografii w szkołach.
     
     3 semestry - 405 godzin
  • Gimnastyka korekcyjna

    Anatomia i fizjologia człowieka.
    Patofizjologia wad postawy.
    Elementy teorii i dydaktyki wychowania fizycznego.
    Elementy teorii i metodyki ćwiczeń relaksacyjnych.
    Elementy teorii i metodyki gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej.
    Elementy teorii i metodyki ćwiczeń korektywnych z elementami rehabilitacji.
    Pierwsza pomoc przedmedyczna.
    Etyka zawodu nauczyciela w świetle nauk Jana Pawła II.
    Praktyka

    Adresaci:

     Słuchaczami mogą być absolwenci wyższych uczelni, posiadający przygotowanie pedagogiczne.
     
    Cel studiów:

    Studia umożliwiają zdobycie dodatkowych kwalifikacji do prowadzenia zajęć gimnastyki korecyjno-kompensacyjnej w szkole, placówce; ponadto uzyskują specjalistyczne kwalifikacje uprawniające do prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym i korektywnym.

    Uwaga! Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe „gimnastyka korekcyjna” jest przedstawienie zaświadczenie od lekarza sportowego lub lekarza medycyny pracy o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia tych studiów podyplomowych.


     

     
  • Historia - 3 semestry

    Historia - 3 semestry


    Studia trwają trzy semestry i są realizowane w ciągu 12 miesięcy. Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym.
     
    3 semestry - 390 godzin + 150 h praktyki


    Uprawnienia: świadectwo studiów podyplomowych nadaje kwalifikacje do nauczania historii w szkole podstawowej, gimnazjum i szkołach ponadgimnazjalnych.
     
    • Historia Polski XIX w.
    • Historia nowożytna Polski do 1795 r.
    • Historia powszechna XIX w.
    • Historia nowożytna powszechna
    • Historia średniowiecza Polski
    • Historia powszechna średniowiecza
    • Historia Polski 1918-1944 r.
    • Historia Polski po II Wojnie Światowej
    • Metodyka nauczania historii z wykorzystaniem technologii informacyjnej
    • Archeologia ziem polskich
    • Nauki pomocnicze historii
    • Wstęp do badań historycznych
    • Historia powszechna 1918-1944 r.
    • Historia powszechna po II Wojnie Światowej
    • Historia starożytna powszechna
    • Pedagogiczne konteksty komunikacji
    • Etyka zawodu nauczyciela w świetle nauk Jana Pawła II
    • Praktyka
     
  • Integracja sensoryczna

    Studia podyplomowe przeznaczone są dla pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, fizjoterapeutów, logopedów, terapeutów zajęciowych posiadających tytuł magistra lub licencjata.

    Studia podyplomowe kończą się uzyskaniem:
    Świadectwa ukończenia studiów podyplomowych w zakresie integracji sensorycznej w teorii i praktyce wydanym przez WSHE w Brzegu.
    Certyfikatem terapeuty integracji sensorycznej wydanym przez College Medyczny w Kielcach - dodatkowo płatny.

    Sylwetka absolwenta

    Ukończenie studiów podyplomowych w zakresie integracji sensorycznej w teorii i praktyce, a także otrzymanie certyfikatu terapeuty SI daje pełne kwalifikacje do prowadzenia diagnozy i terapii metodą SI. Osoby mogą pracować w placówkach oświatowych i rehabilitacyjnych oraz prowadzić gabinety integracji sensorycznej.

    RAMOWY PROGRAM STUDIÓW

    Program studiów m.in. zawiera zagadnienia z anatomii i neurofizjologii rozwojowej, psychologii klinicznej. Studia zawierają kompleksowy program diagnozy i terapii ( wykłady, ćwiczenia) metodą SI oraz innymi metodami rehabilitacyjnymi i pedagogiczno-psychologicznymi dzieci z autyzmem, zespołem Downa, mózgowym porażeniem dziecięcym, wybranymi zespołami genetycznymi, zaburzeniami mowy, ADHD, ADD, uogólnionymi i specyficznymi trudnościami w nauce (dysleksja, dysgrafia), zaburzeniami zachowania, a także dzieci niedowidzących i niedosłyszących. Program studiów obejmuje także zajęcia na sali SI oraz praktykę studencką.

    Metoda SI

    Twórcą metody Integracji Sensorycznej jest dr A. Jean Ayres pracownik naukowy Uniwersytetu Południowo-Kalifornijskiego w Los Angeles. Do Polski metoda SI trafiła w 1993 r. a jej rozpowszechnieniem zajęła się jedna z pierwszych współpracownic dr A. Jean Ayres - Violet F. Maas.

    Integracja sensoryczna to proces w którym następuje organizacja dostarczanych do naszego mózgu wrażeń sensorycznych tak, aby mogły być wykorzystane w celowym działaniu, czyli w reakcjach adaptacyjnych, służących do wykonania określonej czynności, przyjęcia odpowiedniej pozycji ciała itp. Jeśli występują zaburzenia w odbiorze i integrowaniu bodźców zmysłowych to będą pojawiać się dysfunkcje w rozwoju poznawczym, motorycznym oraz zachowaniu dziecka. Dlatego celem terapii SI (od angielskiego sensory integration) jest poprawa jakości przesyłania i organizacji informacji sensorycznej, tj. tego co jest odbierane przez różne zmysły naszego organizmu. Głównym zadaniem jest dostarczenie kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych: przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych w taki sposób aby dziecko odpowiadało reakcją poprawiającą integrację tych bodźców.

    Teoria integracji sensorycznej jako stosunkowo nowa i nie jest powszechnie znana wśród lekarzy, nauczycieli czy opinii publicznej. Jednak w ostatnich latach terapia SI zyskuje coraz większe zainteresowanie i uznanie w naszym kraju. Metoda SI wykorzystywana jest w pracy z dziećmi: ze specyficznymi trudnościami szkolnymi, takimi jak: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, słaba koncentracja uwagi, z ADHD, ADD, z mózgowym porażeniem dziecięcym, autystycznymi, cierpiącymi na schorzenia o podlożu genetycznym (np. zespół Downa, Aspergera, Reta, Williamsa, Turnera, Kinefertera), niedowidzącymi i niedosłyszącymi, z upośledzeniem umysłowym.

    3 semestry
    ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE - 390 godzin
    PRAKTYKI - 100 godzin



     
  • Język angielski w kształceniu zintegrowanym i wychowaniu przedszkolnym - 3 semestry

    Studia trwają trzy semestry i są realizowane w ciągu 12 miesięcy. Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym.
     
    Studia podyplomowe przeznaczone są dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i klas I-III szkół podstawowych, wykazujących się podstawową znajomością języka angielskiego potwierdzoną certyfikatem, zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 12 marca 2009 r.


    Kwalifikacje do nauczania języków obcych (języka angielskiego) w przedszkolach i klasach I-III szkół podstawowych posiada osoba, która:
    1) ma kwalifikacje do pracy w przedszkolach lub klasach I-III szkół podstawowych,
    a ponadto:
    2) legitymuje się świadectwem znajomości danego języka obcego (języka angielskiego) w stopniu co najmniej podstawowym*,
    3) i ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego nauczania danego języka obcego (języka angielskiego).


    ŚWIADECTWA POTWIERDZAJĄCE ZNAJOMOŚĆ JĘZYKÓW OBCYCH
    Podstawowa znajomość języka:
    1) język angielski:
    a) First Certificate in English (FCE) - ocena A lub B, University of Cambridge ESOL Examinations (dawniej University of Cambridge Local Examinations Syndicate),
    b) International English Language Testing System (IELTS) - z wynikiem 5,0-6,0 pkt, University of Cambridge ESOL Examinations, British Council, IDP IELTS Australia,
    c) Test of English as a Foreign Language (TOEFL) - Educational Testing Service (ETS):
    - wersja iBT (internetowa) - z wynikiem całkowitym minimum 57 pkt,
    - wersja CBT (komputerowa) - minimum 173 pkt i dodatkowo minimum 3,5 pkt z pracy pisemnej (TWE) oraz minimum 50 pkt z egzaminu ustnego (TSE),
    - wersja PBT (tradycyjna) - minimum 500 pkt i dodatkowo minimum 3,5 pkt z pracy pisemnej (TWE) oraz minimum 50 pkt z egzaminu ustnego (TSE),
    d) City & Guilds Level 1 Certificate in ESOL International (reading, writing and listening) Communicator (B2) 500/1765/2 funkcjonujący również pod nazwą: City & Guilds International ESOL (IESOL) - poziom "Communicator" łącznie z City & Guilds Level 1 Certificate in ESOL International (Spoken) Communicator (B2) 500/1775/5 funkcjonującym również pod nazwą: City & Guilds International Spoken ESOL (ISESOL) - poziom "Communicator",
    e) Pearson Test of English General (dawniej London Tests of English), Level 3 - ocena: pass, merit lub distinction, Edexcel, Pearson Language Tests,
    f) Pearson Test of English Academic - z wynikiem 59-75 pkt, Edexcel, Pearson Language Tests,
    g) Education Development International (EDI), London Chamber of Commerce and Industry IQ (LCCI IQ), JETSET poziom 5;
    3 semestry - 400 godzin + 150 h praktyki
    • Umiejętność czytania ze zrozumieniem
    • Sprawność pisania (poziom elementarny)
    • Znajomość struktur gramatycznych
    • Słownictwo, frazeologia, elementy słowotwórstwa
    • Fonetyka – przykładowe techniki
    • Kształtowanie sprawności mówienia
    • Środki audiowizualne w nauczaniu języka angielskiego
    • Wczesne wspomaganie rozwoju językowego dzieci
    • Pedagogiczne konteksty komunikacji
    • Metodyka nauczania języka angielskiego z wykorzystaniem technologii informacyjnej
    • Etyka zawodu nauczyciela w świetle nauk Jana Pawła II
    • Praktyka
     
     
  • Logopedia - 4 semestry

    4 semestry – 650 godzin + 150 godzin praktyki

     

    • Zaburzenia mowy
    • Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka
    • Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego
    • Diagnoza logopedyczna
    • Mowa a mózg
    • Wybrane zagadnienia z anatomii, fizjologii i patologii człowieka
    • Organizacja procesu terapeutycznego
    • Nauka o języku. Wybrane zagadnienia
    • Pedagogiczne konteksty komunikacji
    • Technika i estetyka mówienia
    • Logorytmika
    • Rewalidacja dzieci z uszkodzeniami CUN
    • Terapia trudności w czytaniu i pisaniu
    • Wczesne wspomaganie rozwoju językowego dziecka
    • Metoda Dobrego Startu
    • Współczesne metody badania narządu słuchu
    • Wspomaganie oddziaływań logopedycznych z wykorzystanie technologii informacyjnej
    • Praktyka
    • Etyka zawodu nauczyciela 
    • Psychologia rozwojowa i osobowości
    • Formalne i prawne podstawy funkcjonowania szkoły / placówki
    • Teoretyczne podstawy wychowania
    • Podstawy diagnozy pedagogicznej
    • Emisja głosu
    • Metody terapii pedagogicznej wykorzystywane w logopedii
    • Terapia zaburzeń mowy
    • Zaburzenia mowy dzieci niedosłyszących i głuchych
    • Podstawy neuropsychologii i psychopatologii
    • Niepłynność mowy
    • Pedagogika specjalna
    • Metodyka organizacji i prowadzenia zajęć logopedycznych
      
    Cel kształcenia:
     
    Przygotowanie absolwentów studiów podyplomowych do samodzielnego wykonywania zawodu logopedy.
     
     
    Opis absolwenta:
     
    Uzyskane podczas studiów podyplomowych kwalifikacje dają pełne uprawnienia do wykonywania zawodu logopedy (respektowane zarówno w placówkach medycznych jak i oświatowych)..
     
     
    Uwaga! Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe „Logopedia” jest przedstawienie pozytywnego wyniku badania foniatrycznego. 


     
  • Logopedia przedszkolna i szkolna - 3 semestry

    Studia trwają trzy semestry i są realizowane w ciągu 12 miesięcy. Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym.

    3 semestry – 460 godzin + 150 godzin praktyki


    Absolwent Podyplomowych Studiów "Logopedia Szkolna" będzie mógł być zatrudniony na etacie (bądz godzinach) logopedy szkolnego (terapeuty mowy) lub w przedszkolu, a także otworzyć prywatną praktykę związaną z uzyskaniem kwalifikacjami logopedy szkolnego.
     
    • Zaburzenia mowy
    • Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka
    • Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego
    • Diagnoza logopedyczna
    • Mowa a mózg
    • Wybrane zagadnienia z anatomii, fizjologii i patologii człowieka
    • Organizacja procesu terapeutycznego
    • Nauka o języku. Wybrane zagadnienia
    • Technika i estetyka mówienia
    • Logorytmika
    • Rewalidacja dzieci z uszkodzeniami CUN
    • Terapia trudności w czytaniu i pisaniu
    • Wczesne wspomaganie rozwoju językowego dziecka
    • Metoda Dobrego Startu
    • Współczesne metody badania narządu słuchu
    • Wspomaganie oddziaływań logopedycznych z wykorzystanie technologii informacyjnej
    • Praktyka
    • Etyka zawodu nauczyciela 
    • Psychologia rozwojowa i osobowości
    • Formalne i prawne podstawy funkcjonowania szkoły / placówki
    • Teoretyczne podstawy wychowania
    • Podstawy diagnozy pedagogicznej
    • Pedagogiczne konteksty komunikacji
    • Metodyka organizacji i prowadzenia zajęć logopedycznych 
     
     
  • Muzyka i Plastyka w szkole – 3 semestry

    Muzyka i Plastyka w szkole – 3 semestry


    Studia trwają trzy semestry i są realizowane w ciągu 12 miesięcy. Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym.
     
    3 semetry - 430 godzin + 150 h praktyki


    Absolwent może być zatrudniony w szkole podstawowej
    i gimnazjum jako nauczyciel plastyki i/lub muzyki. Posiadane kwalifikacje predysponują go również do pracy w placówkach kulturalno-oświatowych, ośrodkach oświatowo-wychowawczych, świetlicach, do prowadzenie kół zinteresowań w zakresie plastyki
    i muzyki, do prowadzenia własnej działalności artystycznej.
     
    • Podstawy wiedzy o muzyce
    • Psychopedagogika twórczości
    • Metodyka nauczania muzyki z wykorzystaniem technologii informacyjnej
    • Metodyka nauczania plastyki z wykorzystaniem technologii informacyjnej
    • Podstawy wiedzy o sztuce plastycznej
    • Metodyka prowadzenia artystycznych zajęć pozalekcyjnych z muzyki
    • Nowoczesne techniki nauczania muzyki
    • Instrumenty szkolne
    • Podstawy dyrygowania
    • Metody i formy arteterapii (muzyka)
    • Metody i formy arteterapii (plastyka)
    • Metodyka prowadzenia artystycznych zajęć pozalekcyjnych z plastyki
    • Emisja głosu w śpiewie
    • Pedagogiczne konteksty komunikacji
    • Etyka zawodu nauczyciela w świetle nauk Jana Pawła II
    • Praktyka
     
  • Neurologopedia - 2 semestry

    • Afazja w neurologii klinicznej
    • Neurofizjologiczny, socjologiczny, rehabilitacyjny kontekst zaburzeń mowy
    • Komunikacja alternatywna i wspomagająca
    • Fizjoterapia
    • Muzykoterapia i arteterapia
    • Wybrane aspekty językowe w neurologopedii
    • Diagnostyka neurofizjologiczna
    • Psychoterapia
    • Wybrane zagadnienia z neuroanatomii, neurofizjologii i patologii mowy
    • Neurologiczny aspekt dysartrii i jąkania
    • Zaburzenia mowy w uszkodzeniach układu nerwowego
    • Techniki terapeutyczne stosowane w neurologicznych zaburzeniach mowy
    • Zaburzenia komunikacji językowej w aspekcie neurologii
    • Diagnoza i terapia neurologicznych zaburzeń mowy
    • Etyka zawodu nauczyciela w świetle nauk Jana Pawła II
    • Praktyka
     
    Studia są adresowane do logopedów tzn. osób które uzyskały tytuł magistra logopedii lub ukończyły IV-semestralne podyplomowe studia z logopedii.
     
    Celem studiów jest metodologiczne i merytoryczne przygotowanie logopedów do pracy z osobami z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego, zespołami genetycznymi, zaburzeniami mowy i komunikacji. Studia znacznie poszerzają wiedzę teoretyczną i praktyczną logopedów w przypadku zaburzeń mowy pochodzenia neurologicznego.
     
    Absolwent studiów podyplomowych z zakresu neurologopedii uzyska uprawnienia do pracy w placówkach oświatowych, ochrony zdrowia, specjalnych; może również posługiwać się terminem neurologopeda w praktyce prywatnej.
     
    Ponadto, logopeda może uzyskać tytuł specjalisty neurologopedy, po spełnieniu określonej procedury, zakończonej egzaminem państwowym (rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2002 r. w sprawie uzyskiwania tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia).
     
     2 semestry - 290 godzin
     
  • Odnawialne Źródła Energii

    Studia podyplomowe w zakresie Odnawialne Źródła Energii kierowane są do:
     
    • nauczycieli, którzy chcą uzyskać uprawnienia do prowadzenia zajęć z zakresu odnawialnych źródeł energii (OZE)
    • nauczycieli, którzy rozpoczęli już karierę zawodową i chcą poszerzyć swoje kompetencje zwiększając atrakcyjność na rynku pracy uzyskując uprawnienia do nauczania drugiego przedmiotu
    • nauczycieli przedmiotów zawodowych
    • instruktorów praktycznej nauki zawodu
    • pracowników oświaty zainteresowanych zdobyciem lub podwyższeniem swoich kwalifikacji z zakresu OZE.
     
    Celem studiów podyplomowych jest specjalistyczne przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć teoretycznych i praktycznych na unikatowym kierunku z zakresu odnawialnych źródeł energii. Program nauczania, przygotowany przez wykwalifikowaną kadrę akademicką oraz doświadczonych fachowców praktycznych, skierowany jest do rozwoju kompetencji zawodowych nauczycieli przedmiotów technicznych.
     
    Zajęcia odbywają się w weekendy w formie dwudniowych zjazdów. 2 semestry intensywnej nauki gwarantuje aktualną wiedzę, którą przekazujemy w formie wykładów, ćwiczeń i praktyk, których program zawarty jest w 19 przedmiotach.

    Organizowane praktyki podczas, których studenci mogą nie tylko czerpać z wieloletniej praktyki wykładowców, ale mają również możliwość wymiany doświadczeń i opinii, trwają 60 godzin, na których studenci będą mogli doświadczyć na czym polega:
     
    • lutowanie na twardo przy użyciu pałeczek lutowniczych ze srebrem
    • standardowe lutowanie miękkie
    • odzyskiwanie gazu z układu chłodniczego
    • sprawdzanie szczelności układu chłodniczego
    • nabicie układu chłodniczego
    • wykonanie próżni w układzie chłodniczym
    • zgrzewanie elektrooporowe
    • zaciskanie rur typu „steel”
    • zgrzewanie polifuzyjne
    • badanie stężenie roztworu glikolowego
    • gięcie rur chłodniczych
    • montaż instalacji fotowoltaicznej typu „on grid” i „off grid”
     
    Ukończenie Podyplomowych Studiów w zakresie Odnawialnych Źródeł Energii upoważnia absolwentów do nauczania przedmiotów związanych z odnawialnymi źródłami energii, techniką urządzeń i systemów we wszystkich typach szkół, w szkolnictwie zarówno stopnia podstawowego, średniego jak i zawodowego. Uzyskana umiejętność wykorzystywania najnowocześniejszych narzędzi multimedialnych gwarantuje nauczanie każdej grupy wiekowej na najwyższym poziomie. Zdobyta wiedza oraz umiejętności praktyczne przydatne są na stanowiskach związanych z energetyką oraz systemami grzewczymi czy dotacjami zarówno w firmach usługowych, sprzedażowych, szkoleniowych, konsultingowych czy doradczych jak i instytucjach budżetowych.
  • Oligofrenopedagogika – edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - 3 semestry

    Oligofrenopedagogika  – edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - 3 semestry


    Studia trwają trzy semestry i są realizowane w ciągu 12 miesięcy. Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym.
    3 semestry – 460 godzin + 150 godzin praktyki


    Absolwent studiów podyplomowych uzyska kwalifikacje do pracy
    z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie
    w specjalistycznych placówkach szkolno - wychowawczych oraz
    w oddziałach integracyjnych, klasach integracyjnych, ogólnodostępnych placówek oświatowych.
     
    • Pedagogika specjalna
    • Oligofrenopedagogika
    • Metodyka nauczania i wychowania niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim
    • Metodyka nauczania i wychowania niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym
    • Metodyka nauczania i wychowania niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim
    • Metodyka wychowania w internacie
    • Podstawy psychologiczne rewalidacji osób niepełnosprawnych intelektualnie
    • Kształcenie i wychowanie integracyjne
    • Metody pracy w klasie integracyjnej
    • Rewalidacja indywidualna
    • Metody pracy terapeutycznej
    • Metoda Dobrego Startu
    • Hospitacja zajęć w ZRW (Zakładzie Rewalidacyjno-Wychowawczym)
    • Pedagogiczne konteksty komunikacji
    • Wykorzystanie technologii informacyjnej w nauczaniu i wychowaniu osób niepełnosprawnych intelektualnie
    • Praktyka
    • Etyka zawodu nauczyciela 
    • Psychologia uczenia się dzieci
    • Dydaktyka w szkole
    • Psychologia rozwojowa i osobowości
    • Formalne i prawne podstawy funkcjonowania szkoły / placówki
    • Teoretyczne podstawy wychowania
    • Podstawy diagnozy pedagogicznej

    Studia podyplomowe przeznaczone są dla nauczycieli posiadających przygotowanie pedagogiczne, pedagogów. Celem studiów jest przygotowanie merytoryczne i pragmatyczne słuchaczy do pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną. Absolwenci uzyskają kwalifikacje w zakresie oligofrenopedagogiki - edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną - do pracy w szkołach, placówkach, ośrodkach specjalistycznych.

     
    UWAGA!

    Od dnia 1 września 2015 r. obowiązuje: rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. poz. 1113).

    W dokumencie wprowadzono m.in.: obowiązek dodatkowego zatrudniania nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, specjalistów, asystenta, w przypadku klas I-III szkoły podstawowej, lub pomocy nauczyciela w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone - te zapisy obowiązują od dnia 1 stycznia 2016 r.
     



     
  • ​Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z poradnictwem młodzieżowym i rodzinnym

    Podstawy prawne pracy opiekuńczo-wychowawczej.
    Zasady udzielania i organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
    Badania i działania diagnostyczne uczniów, wychowanków.
    Diagnoza sytuacji wychowawczych w szkole, placówce.
    Profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
    Zaburzenia rozwojowe, zaburzenia zachowania.
    Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów, wychowanków.
    Działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych.
    Współpraca z rodzicami, nauczycielami, wychowawcami w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
    Poradnictwo młodzieżowe i rodzinne.
    Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej.
    Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą.
    Instytucje opiekuńczo-wychowawcze.
    Pedagogiczne konteksty komunikacji.
    Etyka personalistyczna w szkole.
    Praktyka.

    Absolwent uzyska kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela-pedagoga w szkołach i placówkach oświatowych oraz stanowiska wychowawcy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

    3 semestry - 410 godzin
  • Przygotowanie pedagogiczne - 3 semestry

    Przygotowanie pedagogiczne - 3 semestry


    Studia trwają trzy semestry i są realizowane w ciągu 12 miesięcy. Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym.
     
    3 semestry - 340 godzin + 150 h praktyki


    Studia podyplomowe przeznaczone są dla absolwentów studiów wyższych nieposiadających uprawnień pedagogicznych,
    a chcących podjąć pracę jako nauczyciel we wszystkich typach szkół.

    Psychologia ogólna i rozwojowa
    Pedagogika ogólna
    Szkoła jako instytucja wychowawcza
    Rozwój osobowy i zawodowy nauczyciela
    Komunikacja i kultura języka. Emisja głosu
    Sylwetka rozwojowa dziecka, ucznia
    Profilaktyka w szkole
    Metodyka pracy opiekuńczo - wychowawczej
    Dydaktyka ogólna
    Prawo i polityka oświatowa
    Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne
    Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia
    Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
    Podstawa programowa kształcenia w zawodzie
    Metodyka nauczania przedmiotów ogólnokształcących z wykorzystaniem technologii informacyjnej
    Metodyka nauczania przedmiotów zawodowych z wykorzystaniem technologii informacyjnej
    Metoda Dobrego Startu
    Praktyka
     
  • Resocjalizacja i socjoterapia - 3 semestry

    Resocjalizacja i socjoterapia

     
    3 semestry - 390 godzin + 150 h praktyki
     
    • Elementy psychologii klinicznej i psychoterapii
    • Pedagogika specjalna
    • Osoby z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym jako członkowie grup społecznych
    • Prawne podstawy resocjalizacji i socjoterapii
    • Praca z rodziną z dzieckiem niepełnosprawnym
    • Diagnostyka resocjalizacyjna i penitencjarna
    • Diagnoza terapeutyczna
    • Metodyka oddziaływań socjoterapeutycznych
    • Metodyka pracy resocjalizacyjnej z wykorzystaniem technologii informacyjnej
    • Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii
    • Terapia pedagogiczna
    • Elementy terapii zajęciowej
    • Programy socjoterapeutyczne
    • Zarys historii resocjalizacji oraz jej współczesne systemy
    • Profilaktyka niedostosowania społecznego
    • Oddziaływania arteterapeutyczne
    • Komunikacja interpersonalna w relacji terapeutycznej i resocjalizacyjnej
    • Problematyka uzależnień wśród dzieci i młodzieży
    • Praca z rodziną w sytuacji kryzysowej
    • Trening interpersonalny
    • Wizyty studyjne w placówkach resocjalizacyjnych
    • Etyka zawodu nauczyciela w świetle nauk Jana Pawła II
    • Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zapewniające szerokie możliwości pracy zawodowej w zakresie socjoterapii i resocjalizacji.
     
  • Surdopedagogika

    3 semestry – 420 godzin
     
    • Elementy psychologii klinicznej i psychopatologii
    • Pedagogika specjalna jako nauka interdyscyplinarna
    • Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym
    • Regulacje prawne dotyczące rehabilitacji
    • Subdyscypliny pedagogiki specjalnej
    • Sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością
    • Diagnostyka psychopedagogiczna
    • Anatomia i fizjologia słuchu
    • Elementy otolaryngologii i audiologii
    • Język migowy, daktylografia i fonogesty
    • Dydaktyka specjalna jako nauka teoretyczna i empiryczna
    • Metody pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą z dysfunkcją słuchu
    • Kształcenie uczniów z dysfunkcją słuchu
    • Terapia i rehabilitacja uczniów z dysfunkcją słuchu
    • Stymulowanie aktywności społecznej i ruchowej uczniów z dysfunkcją słuchu
    • Etyka zawodu nauczyciela
    • Praktyka

     
    Studia podyplomowe przeznaczone są dla nauczycieli posiadających przygotowanie pedagogiczne, pedagogów. Celem studiów jest przygotowanie merytoryczne i pragmatyczne słuchaczy do pracy z dziećmi i młodzieżą niesłyszącą i niedosłyszącą. Absolwenci uzyskują kwalifikacje w zakresie surdopedagogiki - rehabilitacji osób niesłyszących (głuchych) i niedosłyszących (słabosłyszących) - do pracy w szkołach, placówkach, ośrodkach specjalistycznych.
     
  • Technika – 3 semestry

    Technika – 3 semestry


    Studia trwają trzy semestry i są realizowane w ciągu 12 miesięcy. Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym.
     
    3 semestry - 390 godzin + 150 h praktyki


    Absolwent Studiów Podyplomowych może podjąć pracę jako nauczyciel przedmiotu "Technika" w szkole podstawowej
    i w gimnazjum.
     
    • Projektowanie i dokumentacja techniczna
    • Podstawy elektrotechniki i elektroniki
    • Podstawy mechaniki
    • Metodyka nauczania techniki z wykorzystaniem technologii informacyjnej
    • Technologie obróbki materiałów
    • Historia postępu technicznego
    • Technika w środowisku ucznia
    • Żywienie człowieka
    • Technologie informacyjne
    • Wychowanie komunikacyjne
    • Ergonomia, bezpieczeństwo i organizacja pracy
    • Pedagogiczne konteksty komunikacji
    • Etyka zawodu nauczyciela w świetle nauk Jana Pawła II
    • Praktyka
     
  • Tyflopedagogika

    Tyflopedagogika

     
    • Pedagogika specjalna
    • Tyflopedagogika
    • Psychologiczne podstawy rewalidacji dzieci niewidomych i słabo widzących
    • Anatomia, fizjologia, patologia narządu wzroku
    • Orientacja w przestrzeni
    • Rehabilitacja widzenia
    • Metodyka nauczania i wychowania dzieci niewidomych i słabo widzących
    • Rewalidacja dzieci z inwalidztwem wzroku w wieku żłobkowym
      i przedszkolnym
    • Brailowskie metody porozumiewania się
    • Warsztaty z komunikacji interpersonalnej

    Celem studiów jest przygotowanie do pracy z dziećmi i młodzieżą niewidomą i słabo widzących. Osoba po ukończeniu studiów podyplomowych z zakresu tyflopedagogiki może podjąć pracę w szkołach integracyjnych i specjalnych, w których uczą się dzieci z wadami wzroku.
     

    Uczestnicy studiów:

    Studia adresowane są do osób z wyższym wykształceniem oraz posiadają przygotowanie pedagogiczne.
     
  • Terapia zajęciowa - 3 semestry

    Terapia zajęciowa

     
    3 semestry - 360 godzin + 150 h praktyki
     
    • Psychologia rozwojowa człowieka
    • Anatomia i fizjologia człowieka - wybrane zagadnienia
    • Rehabilitacja - zagadnienia ogólne
    • Medyczne podstawy terapii zajęciowej
    • Terapia - organizacja czasu wolnego
    • Metody i formy pracy terapeuty zajęciowego
    • Pedagogika specjalna
    • Fizjopatologia (Patologia z zarysem klinicznym chorób)
    • Rehabilitacja w chorobach psychicznych - zagadnienia ogólne
    • Rehabilitacja w schorzeniach narządów ruchu - zagadnienia ogólne
    • Rehabilitacja w chorobach neurologicznych - zagadnienia ogólne
    • Psychoterapia
    • Trening umiejetności psychospołecznych
    • Biblioterapia
    • Pedagogika zabawy
    • Artetarapia
    • Zajęcia warsztatowe w pracowniach terapii zajęciowej
    • Etyka zawodu nauczyciela w świetle nauk Jana Pawła II
    • Absolwenci uzyskują kwalifikacje do wykonywania zawodu TERAPEUTY ZAJĘCIOWEGO z możliwością zatrudnienia w ZTZ oraz innych placówkach prowadzących terapię zajęciową dla osób w wieku od 7-100 lat.
    • Praktyka
     
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - 3 semestry

    Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka -
    3 semestry


    Studia trwają trzy semestry i są realizowane w ciągu 12 miesięcy. Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym.
     
    3 semestry - 400 godzin + 150 h praktyki


    Studia przygotowują do wczesnego wykrywania zaburzeń rozwojowych oraz wspomagania rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością lub niepełnosprawnego w wieku 0-7 lat oraz z trudnościami w rozwoju w wieku wczesnoszkolnym (7-10 lat). Słuchacz nabędzie umiejętności w zakresie rozpoznawania zaburzeń w rozwoju dziecka oraz opracowywania i realizowania z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka.

    Absolwent może być zatrudniony w placówkach edukacyjnych, opiekuńczych, pomocy społecznej, może podjąć współpracę z zakładem opieki zdrowotnej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb.

    Studia adresowane są dla osób posiadających wyższe wykształcenie magisterskie w zakresie pedagogiki, psychologii, logopedii (pielęgniarstwa i fizjoterapii).
     
    • Prawidłowości i zaburzenia rozwoju psychoruchowego dziecka. Różnice indywidualne w rozwoju dzieci
    • Neuropsychologiczne mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych dzieci
    • ADHD – zespół hiperkinetyczny z zaburzeniami uwagi
    • Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej
    • Zaburzenia mowy u dzieci
    • Wczesne rozpoznawanie zaburzeń rozwoju komunikacji językowej dziecka
    • Dziecięce zaburzenia emocjonalne i adaptacyjne
    • Przemoc w rodzinie. Problemy dziecka maltretowanego fizycznie i psychicznie. Specyfika pomocy dziecku z rodziny z problemem alkoholowym
    • Deficyty sensoryczne u dzieci
    • Dyspraksja i inne zaburzenia rozwoju funkcji motorycznych u dzieci
    • Zaburzenia psychosomatyczne
    • Zaburzenia odżywiania
    • Tiki i zaburzenia obsesyjno-kompulsywne u dzieci
    • Psychospołeczne aspekty rehabilitacji dzieci z dysfunkcjami
    • Problemy kształcenia dzieci niepełnosprawnych i z zaburzeniami rozwojowymi
    • Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki
    • Profilaktyka niepowodzeń w czytaniu i pisaniu
    • Leworęczność i oburęczność u dzieci – wczesna diagnoza i zasady postępowania
    • Wczesna interwencja w autyzmie
    • Profilaktyka logopedyczna w aspekcie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci
    • Mózgowe porażenie dziecięce i epilepsja
    • Pedagogiczne konteksty komunikacji
    • Etyka zawodu nauczyciela w świetle nauk Jana Pawła II
    • Praktyka
     
  • Zarządzanie oświatą - 2 semestry

    Zarządzanie oświatą - 2 semestry

     
    2 semestry – 310 godzin + 24 godzin praktyki


    Studia podyplomowe przeznaczone dla osób ubiegających się
    o stanowisko dyrektora, wicedyrektora, przedszkola, szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły podnagimnazjalnej.
     
    • Zarządzanie jakością
    • Etyka zarządzania
    • Ogólna teoria organizacji i zarządzania
    • Kierowanie zasobami ludzkimi
    • Organizacja procesu pedagogicznego placówki w warunkach reformy systemu edukacji
    • Prawo oświatowe
    • Psychologia w kierowaniu placówką oświatową
    • Marketingowe przesłanki zarządzania
    • Wybrane problemy współczesnej edukacji
    • Placówka oświatowa a środowisko lokalne
    • Kierowanie zmianą
    • Administrowanie majątkiem placówki oświatowej (prawo gospodarcze)
    • Wybrane zagadnienia rachunkowości podmiotów sektora finansów publicznych
    • Nadzór pedagogiczny w szkole
    • Finanse szkoły
    • Komputerowe wspomaganie zarządzania szkołą
    • Kontrola zarządcza
    • Pedagogiczne konteksty komunikacji
    • Praktyka 
    • Psychologia uczenia się dzieci 
    • Dydaktyka w szkole
    • Formalne i prawne podstawy funkcjonowania szkoły / placówki
    • Etyka zawodu nauczyciela